Noten


Walnoten en hazelnoten eten we allemaal wel eens. Ook de kastanje is een noot van bij ons. We kunnen gestoomde kastanjes eten als snoepje of we maken er soep van of we rollen er vegan balletjes mee.

  

De gezouten versie van pinda's en pistaches kennen we vooral als concurrent van chips.

Ook de wasabi past in dit rijtje.

Meer exotische noten zijn cashew, pecannoten, macadamia en paranoten.

Al deze noten, ook deze die wij kennen als fingerfood bij het aperitief, doen het goed in plantaardige gerechten. 

 

Noten worden gebruikt in de koude vegan keuken bijvoorbeeld om salades te pimpen. Ook in cake, scones en brood doen noten het goed. Vooral in vele warme gerechten spelen zij een belangrijke rol zowel wat smaak als structuur betreft. Zo hebben noten een bindend effect in sauzen, cashews zijn ideaal om vegan "kaas" of saus te maken, noten geven crunch aan een pasta, een crumble of een curryschotel, ... .

 

Er zijn tegenwoordig winkels die gespecialiseerd zijn in pitten, zaden, gedroogd fruit en noten. Daar vind je letterlijk alle soorten noten, in bioversie en in een gewone versie, met of zonder dop, gezouten of ongezouten,

Om het nog moeilijker te maken, heb je de keuze tussen verschillende vormen, als hele noten, als schilfers, in poedervorm, in stukjes, gebroken, ... .

 

Naast de natuurnoten zijn er natuurlijk ook de geroosterde noten, de gezouten en de gesuikerde noten. En de borrelnootjes met het crunchjasje natuurlijk. En de pikantere Japanse bollenmix. De noten met het chocoladejasje vergeten we sowieso niet. Ze bestaan in alle kleuren.

Wie écht niet kan kiezen, kan zich de moeite van het kiezen besparen en voor een muesli mengeling, een aperitiefmix, studentenhaver, of een noten-vruchtenmix gaan.  


Wil je de plantaardige recepten en tips van ca1000 en vele anderen volgen?

Word dan lid van onze facebookgroep. 

Je hoeft geen vegan te zijn, wij delen graag met iedereen wat vegans (w)eten. 


Reactie schrijven

Commentaren: 0