Zeewieren en algen

Zeewieren en algen ontbreken niet in de vegan keuken. Ze zijn er in verschillende vormen en smaken.

Zo zijn er wakame, arame, kombu, nori, kelp, ...

 

Je kan wieren en algen als hoofdingrediënt gebruiken in een salade, een risotto of een groentepotje

Sommige zeewieren vervangen zelfs de klassieke pastaslierten.

Als je handig bent kan je vegan sushi maken met noribladeren.

Het merk Lima heeft zelfs een gedroogde mix die je kan  gebruiken om gerechten mee te kruiden.

Vers zeewier vind je meestal bij de visafdeling van de supermarkt. 

 



Wil je de plantaardige recepten en tips van ca1000 en vele anderen volgen?

Word dan lid van onze facebookgroep. 

Je hoeft geen vegan te zijn, wij delen graag met iedereen wat vegans (w)eten. 



Vegan is...

Vele mensen koken regelmatig vegetarisch en zelfs vegan, vaak zelfs zonder het te beseffen.

De Italiaanse keuken staat bijvoorbeeld bol van de plantaardige pastagerechten.

En met edelgistvlokken op je pasta of onder je risotto vervang je zonder moeite de parmezaanse kaas.

 

De Israëlisch-Britse kok Yotam Ottolengi tovert met groenten. Maar er zijn ook heel veel eenvoudige gerechten zonder vlees. 

Wachten tot kweekvlees op de markt is, hoeft écht niet.

Met het huidige assortiment vleesvervangers blijven de meest klassieke vleesgerechten immers volledig overeind.

 

Plantaardige melk- en zuivelvarianten zijn er al heel lang in overvloed in de supermarkt.

Het bindend en bevochtigend effect van eieren wordt even gemakkelijk bereikt met onder meer kikkererwtenmeel, chiazaad, olie, appel of banaan.

Met tofu maak je zelf in 5 minuten je eigen boursin of een lekker "roerei".

 

Kokosolie bestaat ook in een neutrale variant, voor bakkers die de kokossmaak niet willen in hun boter.


Reactie schrijven

Commentaren: 0